Autismul este o afecțiune neurologică legată de dezvoltarea creierului, ale cărei cauze nu se cunosc.
Cu ajutor de specialitate oferit de echipa pluridisciplinară (medic psihiatru, psiholog clinician, terapeut ABA, logoped, coordonator BCBA, terapeut de integrare senzorială și ocupațională) din Clinica Alegria, copiii dumneavoastră învață, își fac prieteni și își petrec timpul într-un mod plăcut.
Copiii diagnosticați cu autism beneficiază de servicii decontate de terapie ABA în cadrul subprogramului național de sănătate (în limita locurilor disponibile). Părinții primesc îndrumare în ceea ce privește evoluția copilului și continuarea terapiei acasă din partea coordonatorului și terapeutului și sunt incluși în grupul de suport alături de ceilalți părinți ai copiilor diagnosticați cu autism.
Clinica Alegria a creat servicii pentru autism care oferă:
- Consult de specialitate/psihiatrie pediatrică decontat de Casa Națională de Sănătate
- Evaluare psihologică
- Evaluare psihologică comportamentală în colectivitate – necesară atunci când copilul merge la grădiniță sau la școală
- Terapie ABA
- Logopedie
- Integrare senzorială
- Coordonare BCBA
- Grupuri de socializare
- Grupul ,, Prieteniei” pentru tinerii cu TSA/Asperger
- Terapia -Teoria Minții pentru copii/adolescenți cu sindrom Asperger.
- Grup de suport pentru părinți
- Psihoterapie individuală pentru părinți.
Diagnosticul autismului și inițierea timpurie a terapiei sunt importante pentru ameliorarea simptomelor și îmbunătățirea calității vieții. Neexistând modalități de prevenire, urmărirea comportamentului copilului și adresarea către medicul specialist în situația în care considerați că bebelușul nu se dezvoltă normal sunt foarte importante.
Unele dintre simptomele pe care le pot remarca părinții încă din primele luni de dezvoltare ale copilului sunt:
- copilul evită sau are dificultăți în menținerea contactului vizual cu ceilalți;
- copilul nu răspunde la nume până la vârsta de 9 luni;
- lipsa exprimării non-verbale a stărilor emoționale precum fericire, tristețe, surprindere etc;
- copilul nu reacționează la jocurile simple interactive, până la vârsta de 12 luni;
- lipsa abilităților lingvistice/nu gângurește, nu verbalizează
- preferință pentru izolare, copilul alege să se joace singur, nefiind interesat să se joace cu ceilalți copii
- comportament repetitiv – se învârte în cerc, flutură mâinile, etc.
- abilități de comunicare slab dezvoltate
- sensibilitate prea mică sau prea mare la zgomote sau atingeri
- dificultate în schimbarea rutinei zilnice
- atenție obsesivă pentru unele lucruri sau atașament inadecvat pentru anumite obiecte.
Chestionar screening pentru identificarea precoce a Tulburării de Spectru Autist
Chestionarul screening este aprobat încă din 2014 printr-un Ordin al Ministerului Sănătății și permite identificarea primelor semne ale unei tulburări de spectru autist, menite să indrume părintele către un specialist.
Chestionarul cuprinde 9 întrebări, durează între 5 și 10 minute și poate ajuta părintele să își dea seama din timp dacă copilul poate dezvolta acest tip de întârziere sau dacă deja simptomele au apărut.
Dacă la screening copilul a obținut peste 6 puncte, el trebuie evaluat de către un psiholog, evaluarea psihologică fiind un pas important către un diagnostic. Dacă scorul obținut este peste 10 (scor care indică elemente de TSA), copilul are nevoie de o consultație la medicul specialist psihiatru.
Care sunt pașii?
- Primul pas pe care trebuie să-l faci este să faci o programare la medicul de psihiatrie pediatrică – consult realizat în baza biletului de trimitere obținut de la medicul de familie.
- Urmează evaluarea psihologică realizată de psihologul clinician cu teste standardizate:
- După ce se realizează evaluarea psihologică se recomandă planul de terapie care va fi discutat și prezentat părinților.
- ASRS – sunt scale construite pentru a măsura comportamente asociate Tulburărilor de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor şi tinerilor cu vârste cuprinse între 2 şi 18 ani.
- ABAS – Oferă o evaluare a abilitatilor adaptative ale persoanelor (acele abilităţi practice de zi cu zi care sunt necesare pentru ca persoana să funcţioneze şi să corespundă cerinţelor mediului înconjurător, incluzând aici şi capacitatea de a avea grijă efectiv de propria persoană în mod independent, dar şi interacţiunea cu alţi oameni). Acest instrument are o arie largă de utilitate, aplicându-se de la nou-născuți și până la vârsta de 89 de ani.
- DENVER – instrument consacrat în detectarea potențialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 6 ani. Poate fi aplicat pentru identificarea și monitorizarea problemelor cognitive și comportamentale la preșcolari.
- BASC2 – reprezintă un sistem multidimensional și multimetodic, utilizat în evaluarea comportamentului și a percepției de sine, pentru copiii și tinerii cu vârste cuprinse între 2 și 25 de ani.
- CONNERS-3 – continuă tradiția unei evaluări centrate și amănunțite pe ADHD și pe problemele din tulburările relaționale care apar în rândul copiilor și tinerilor. Este o evaluare multi-perspectivă (părinte, cadru didactic și autoevaluare) a copiilor și adolescenților cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani, care ia în considerare mediul familial, școlar și social.
- WISC IV – scala de inteligență Weschsler pentru copii – editia a patra – este un instrument clinic ce evaluează abilitatea cognitivă a copiilor cu vârste cuprinse între 6 ani și 16 ani. Scala WISC IV oferă scoruri compozite care reprezintă funcționarea intelectuală în domenii cognitive specifice ( ex. Indicele de înțelegere verbală, Indicele raționamentului perceptiv, Indicele memoriei de lucru și Indicele vitezei de procesare).
- În fiecare lună, fiecare părinte va primi planul de terapie, iar după un număr de ședințe, în funcție de evoluția copilului și nivelul de abilități, va participa la grupurile de socializare alături de alți copii.
- După însușirea primelor programe de terapie, copilul va începe și terapia logopedică alături de alt psiholog clinician, care are formare în logopedie pentru copii cu tulburări de dezvoltare. Acesta realizează evaluarea logopedică și planul de logopedie