Evaluarea psihologică reprezintă investigarea și evaluarea modului în care funcționează psihicul unei persoane. Se realizează în condiții de liniște și confidențialitate. Prezența altor persoane decât pacientul și psihologul este acceptată doar în cazul în care starea medicală a pacientului nu îi permite să răspundă la întrebările care i se pun.
Evaluarea psihologică clinică urmărește stabilirea clară a tipului de tulburare, în urma căruia psihologul indică variantele de abordare a situației în cauza (consultarea unui alt specialist: psihiatru, neurolog, cardiolog, etc) în vederea stabilirii unui tratament medicamentos sau a psihoterapiei. Psihologul clinician nu poate să prescrie medicamente, el doar recomandă pacientului investigarea de către medicul specialist.
În urma evaluării psihologice se eliberează un raport psihologic de evaluare timbrat (acesta este un document oficial care se folosește în relație cu alte instituții sau persoane).
În cadrul clinicii Alegria puteți beneficia de evaluare psihologică pentru Comisia de Handicap, CMBRAE, Orientare Școlară.
Interviul clinic și obiectivele acestuia
Interviul clinic este cea mai importantă metodă de colectarea a datelor în cadrul evaluării psihologice a copilului. Practic, fără datele culese prin interviu, rezultatele la testele psihologice rămân doar date seci și fără un înțeles clar. Informațiile obținute prin interviu se utilizează ca o modalitate de verificare a înțelesului și validității rezultatelor la testele psihologice. În plus, interviul clinic furnizează informații importante ce nu pot fi obținute prin niciuna dintre celelalte metode de psihodiagnostic clinic.
Nu trebuie să confundăm interviul clinic cu o simplă conversație. Spre deosebire de conversație, interviul clinic are o secvențialitate clară și este organizat în jurul unor teme specifice și relevante pentru scopul diagnosticului clinic.
Obiectivele generale ale interviului clinic sunt:
- să stabilească o relație de colaborare între clinician și client care să ducă la obținerea de informații relevante din punct de vedere clinic;
- să ajute clinicianul în încercarea sa de a culege informații clinice care nu pot fi obținute cu ușurință prin alte metode;
- să ajute atât clinicianul cât și clientul să înțeleagă mai bine simptomatologia clinică;
- să furnizeze linia directoare în procesul de terapeutic.
Pentru atingerea acestor obiective este esențial ca psihologul clinician să adopte o atitudine de direcționare și control al interviului, precum și cunoașterea amănunțită a domeniilor și temelor ce trebuiesc atinse pe parcursul interviului.