În cadrul evaluării se aplică teste pentru simptomatologia tulburării de spectru autist și pentru determinarea nivelului de inteligență (IQ) al copilului. În funcție de vârstă și de problemele asociate, se pot aplica suplimentar teste pentru determinarea nivelului de anxietate și pentru evaluarea tulburărilor comportamentale.
În cadrul clinicii Alegria se utilizează instrumente de evaluare structurate și standardizate, pentru rezultate precise și rapide.
Instrumentele folosite în cadrul evaluării pentru Sindromul Asperger sunt:
ASRS
Autism Spectrum Rating Scales (ASRS) oferă un ghid în stabilirea unui diagnostic, în deciziile care trebuie luate pentru planificarea tratamentului, în monitorizarea răspunsului la intervenție și în evaluarea programului în care a fost inclusă persoana cu TSA (tulburări din spectrul autist). ASRS sunt scale construite pentru a măsura comportamente asociate Tulburărilor de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor și tinerilor cu vârste cuprinse între 2 și 18 ani.
Testul ASRS te poate ajuta să identifici eventualele comportamente suspecte ale copilului tău, care ar putea fi legate de tulburările de spectru autist. Utilitatea lui este cu atât mai mare cu cât aceste tulburări au devenit tot mai cunoscute în România și acest lucru a determinat, din păcate, și creșterea numărului de copii cu diagnostic eronat.
WISC-IV
Scala de Inteligență Wechsler pentru Copii – ediția a patra (Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition) este un instrument clinic, administrat individual, care evaluează abilitatea cognitivă a copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 16 ani. Scala WISC-IV oferă o măsură a funcționării intelectuale generale (CIT), respectiv permite analiza a patru indici cognitivi: Indicele Ințelegerii Verbale (IIV), Indicele Raționamentului Perceptiv (IRP), Indicele Memoriei de Lucru (IML) și Indicele Vitezei de Procesare (IVP). În plus, față de subteste și scorurile compozite oferite de indici, mai este posibilă calcularea unor scoruri aditionale procesuale, care oferă informații detaliate despre performanța copilului.
Caracteristici ale copiilor supradotați de vârste mici includ niveluri ridicate de energie și curiozitate intensă. Copiii supradotați, de asemenea, au tendința de a ajunge și depăși etape de dezvoltare mai devreme decât alți copii. Asta înseamnă că pot merge pe jos sau pot vorbi mai repede decât alți copii. Cu toate acestea, nu toți copiii supradotați depășesc de timpuriu etapele. De fapt, uneori, aceștia pot rămâne mai în urmă decât alții. De exemplu, unii copii supradotați nu încep să vorbească decât după ce au împlinit doi ani.
Copilul supradotat are un vocabular bogat, prezintă eficiență în comunicarea scrisă și vorbită, îi place să citească și să dezbată materialele citite, are un nivel de creativitate ridicat, învață cu ușurință și aprofundează cu pasiune domeniile în care are interes, găsește plăcere în activitățile intelectuale, manifestă gândire critică, abstractă, flexibilă, curiozitate, perseverență, dă răspunsuri neașteptate la probleme, memorează cu mare ușurință ceea ce îl interesează, nu are rabdare cu activitățile de rutină, are o inteligență emoțională ridicată și se impune cu ușurință, fiind perceput de alții ca lider.
CUBURILE KOHS
Testul Kohs, al cuburilor, este una dintre cele mai consacrate metode de screening a abilităților cognitive. Interesant este că, deși oglindește o abordare atât de veche, testul în sine nu s-a devalorizat, ci, dimpotrivă, a fost absorbit ca probă de sine stătătoare în multe din bateriile comprehensive de testare a inteligenței.
Testul este util îndeosebi în situațiile în care este necesară o evaluare rapidă, orientativă, pentru copii sau adolescenți, deși proba poate fi utilizată și în interacțiunea profesională cu adulții.
Testul este complet lipsit de încărcătură verbală: itemii pot fi rezolvați și evaluați, iar instrucțiunile pot fi transmise fără niciun recurs la verbalitate; de aceea testul este extrem de util în acele contexte în care capacitatea de verbalizare a subiectului ar putea ridica probleme.
Testul se remarcă și prin rapiditate: cea mai mare parte a testărilor, mai ales atunci când scopul este într-adevăr cel de screening, se încheie sub 25 de minute. Adesea, la testarea copiilor sub 10 ani, timpul mediu pentru testare este de chiar 15 minute.
Testul Kohs este ideal pentru interacțiunea cu copiii. Sarcina este percepută drept joc, ceea ce face mai posibilă decât probabil cu orice alt test, evaluarea in vivo, fără inducerea unui climat de examinare. Instrumentarul (setul de cuburi) care însoțește acest manual, ca și fișa de scorare, sunt realizate la standarde înalte de calitate și vor oferi atât psihologului, cât și subiectului său o experiență plăcută în utilizare.
Testul cuburilor este tributar, în forma sa originală, acelei concepții asupra măsurării inteligenței, care presupune că aceasta este un raport între vârsta mentală a persoanei evaluate și vârsta ei fizică.
Testele se aplică în funcție de vârstă și individualitatea cazului. În urma evaluării, se eliberează un raport psihologic care cuprinde detalii despre instrumentarul folosit, rezultatele obținute și recomandări viitoare.
Evaluarea psihologică pentru Sindromul Asperger ajută terapeutul să ofere o intervenție adecvată și medicul specialist să stabilească un diagnostic precis și final.