fbpx Skip to content

Repere in limbaj si comunicare la copilul anteprescolar

Repere in limbaj si comunicare la copilul anteprescolar

In perioada anteprescolaritatii (1-3 ani) dezvoltarea limbajului se realizeaza cu repeziciune si progresele sunt evidente de la o luna la alta. Reperele standard pentru acest interval se impart in patru etape. Parintele are rolul de a urmari atent evolutia limbajului si comunicarii la aceasta varsta cu scopul de a stimula dezvoltarea acestora.

           In prima etapa, dupa varsta de 1 an ,copilul emite cuvinte izolate pe care le intelege si capata sens pentru comunicare- nume de persoane, de obiecte, diminutive pentru animale, multe dintre acestea avand si incarcatura afectiva. Copilul demonstreaza intelegerea conceptelor folosite in satisfacerea trebuintelor si realizeaza o conexiune cu mediul exterior si persoanele care il ingrijesc. In urmatoarea etapa, pana la varsta de 18 luni, apare asa-numitul “cuvant fraza”, cand prin repetitie si reactiile celorlalti copilul descopera ca toate obiectele din jur, fenomenele si persoanele au nume, iar rostirea lor atrage atentia persoanelor.

La 18 luni apare “perifraza”, cand sunt folosite doua sau mai multe cuvinte in functie de ceea ce vrea sa exprime. Volumul vocabularului incepe sa creasca constant si desi cuvintele uzitate sunt pronuntate cu dificultate – deformari, omisiuni, inlocuiri, estompari- au valoare acordata si sunt intelese de copil , cee ace le confera statutul de comunicare.

           In cea de-a patra etapa, capacitatatea de comunicare creste atat calitativ cat si cantitativ. Vocabularul cuprinde denumiri de obiecte, persoane, actiuni si combinarea lor in diverse situatii, ceea ce favorizeaza abstractizarea si generalizarea in plan mental. Asa cum subliniaza A. Munteanu (2009) copilul trece in aceasta etapa de la functia simbolica la folosirea semnului, de exemplu cele conventionale- drapel, insigna.

         In plan cantitativ progresele si achizitiile sunt spectaculoase, se invata multe cuvinte legate de context si cu grad mai mare de generalizare, in functie de influenta mediului, a familiei, a grupului de copii cu care intra in contact. De aceea, intre 2 si 3 ani includerea in colectivitate poate aduce o explozie pe planul comunicarii.

Spre sfarsitul perioadei anteprescolaritatii, anumiti copii se pot exprima prin fraze de 4-7 cuvinte legate, deseori, logic intre ele, ceea ce face posibila dialogarea, povestirea intamplarilor traite si a povestilor ascultate.

Astfel, comunicarea verbala are rol decisiv in  dezvoltarea psihica a copilului, achizitia de noi cunostinte, invatarea din experiente, relationarea cu cei din jur.  Copilul verbalizeaza experienta traita, o denumeste si se desprinde de ea interiorizand-o la nivelul gandirii prin simbolistica verbala- cuvintele. In plus, prin dezvoltarea motricitatii grosiere si fine, a prehensiunii obiectelor si a mersului, copilul largeste interactiunea cu mediul inconjurator, ia contact cu obiecte si situatii, cunoaste calitati ale obiectelor, traieste senzatia si repeta actiunea care i-a produs placere, exprima si imita actiuni complexe care il ajuta sa invete si sa se adapteze. De aceea, in acest interval de varsta, putem observa cum copiii repeta aceeasi actiune cu rol de invatare si sedimentare a informatiilor percepute din mediu. Tot astfel si in planul limbajului, stimularea si repetarea cuvintelor de catre parinti sau ingrijitori ajuta copilul sa retina modelele verbale, sa le interiorizeze si sa faca prin intermediul lor, conexiunea cu exteriorul.

      Achizitiile psihice de baza, limbajul , comunicarea verbala, mersul inlesnesc experienta cognitive si reprezinta fundamentul evolutiei psihice a copilului , nu numai acum , ci si in perioadele urmatoare de dezvoltare. Abaterile de la aceste standard sau intarzierile in aparitia acestora pot fi semne ale unei intarzieri a limbajului care, asa cum am aratat, semnifica intarzieri si in planul dezvoltarii altor procese psihice- gandirea. Asadar, in aceasta perioada copilul are nevoie de un mediu care sa stimuleze comunicarea, acasa si in colectivitate iar in cazul in care exista intarzieri, stagnari sau chiar regrese, este recomandata solicitarea parerii unui specialist- logopedul.

Bibliografie:

E. Verza, Florin Emil Verza, Psihologia copilului, 2017, Bucuresti, Editura TreiDr. D. J. Siegel, Dr. T. Payne Bryson, Creierul copilului tau, 2017, Bucuresti, Editura For you

Autor: Gentiana Velica

Funcție: Logoped

Articole recente

Appointment Form

Abonează-te la newsletter!

Fii la curent cu cele mai noi informații legate de sănătatea mentală, precum și cu evenimentele și proiectele noastre viitoare.