Dificultăţile de învăţare sunt definite ca o tulburare în una sau mai multe dintre procesele psihice de bază implicate în înţelegerea sau utilizarea limbajului, oral sau scris. Poate lua forma unei inabilităţi de a asculta, gândi, vorbi, citi, scrie, sau efectua calcule matematice. Pentru ca un individ să fie diagnosticat cu dificultăţi de învăţare trebuie să existe o diferenţă semnificativă între potenţialul de învăţare aparent al elevului (stabilit în urma aplicării testelor de inteligenţă) şi nivelul achiziţiilor sale în una sau mai multe din următoarele şapte arii: limbaj oral (vorbire), înţelegere mesajului, limbaj scris, recunoaşterea cuvintelor, înţelegerea cuvintelor, calcul matematic, rezolvare de probleme.
Dislexia este cea mai des intâlnită, în aproximativ 70-80% din dificultăţile de învăţare. Dificultăţile de învăţare sunt întâlnite în toate ţările lumii, indiferent de cultură, limbă sau mediul social de apartenenţă. Cercetările din literatura de specialitate americană, au arătat că peste 5% din populaţia de vârstă şcolară este diagnosticată cu dificultăţile de învăţare.
Funcţia lingvistică este localizată, în principiu, în emisfera cerebrală stângă. Statisticile variază în funcţie de măsurătorile folosite, dar aşa stau lucrurile pentru aproximativ 95% dintre dreptaci şi cam 75% dintre stângaci. Totuşi, atunci când vine vorba despre creier, puţine lucruri sunt necomplicate. Funcţia lingvistică este localizată, în principiu, în emisfera cerebrală stângă. Statisticile variază în funcţie de măsurătorile folosite, dar aşa stau lucrurile pentru aproximativ 95% dintre dreptaci şi cam 75% dintre stângaci. Totuşi, atunci când vine vorba despre creier, puţine lucruri sunt necomplicate.
Imaginile cerebrale obținute prin spectroscopie cu rezonanță magnetică arată că creierele persoanelor cu dislexie nu descompun acizii grași pentru a-i încorpora în membranele lor neuronale așa cum fac cele ale oamenilor normali. Acest meolism anormal îi poate face vulnerabili la dislexie. Pe scurt, se pare că există o bază biologică pentru dislexie.
Dislexia poate fi definită în diferite feluri şi definiţiile variază în funcţie de scopuri şi de cei care le folosesc (profesori, studenţi, cercetători, factorii de decizie politică etc.).Termenul de dislexie derivă din limba greacă, la fel ca alţi termeni medicali şi ştiinţifici. Etimologic, „dislexia” înseamnă dificultate (dis) cu cuvintele sau cu limbajul (lexis). Implică faptul că problema nu se referă doar la citit, ci include şi alte aspecte ale limbajului.
Sindromul dislexo-disgrafic este „o tulburare de integrare fonetică, reprezintă insuficienta capacitate de discriminare a sunetului în cuvântul auzit şi a semnelor grafice în cuvântul citit, ceea
ce duce pe de o parte la o ortografie greşită, în dictare şi la o citire greşită a scrierii, slăbiciune a capacităţii de discriminare a unităţilor fonetice şi a schemelor vizuale;incapacitatea de a raporta structura globală a cuvântului la un semn.” ( Păunescu C.)
Diagnosticul se pune după scurgerea timpului necesar pentru învăţarea scrisului şi a cititului, ce diferă în funcţie de motivaţie, dezvoltare psihică, efort, metode, însă nu mai devreme de sfârșitul clasei I.
SIMPTOMELE CARE INDICĂ PREDISPOZIŢIA SPRE DISLEXIE ÎN PERIOADA PREŞCOLARĂ
- A început să vorbească mai târziu în comparaţie cu alţi copii.
- Vocabularul şi capacitatea de exprimare s-au dezvoltat într-un ritm prea lent.
- Îi crează greutăţi pronunţia unor cuvinte mai lungi sau necunoscute.
- Tulburările de pronunţie se corectează cu dificultate deşi participă regulat la activităţile logopedice.
- Învaţă greu cuvinte noi, nume, expresii, iar cuvintele nou învăţate nu se integrează în vocabularul activ.
- Deseori confundă cuvintele asemănătoare.
- Se exprimă greu, îi lipseşte capacitatea de evidenţiere a esenţialului, de multe ori nu reuşeşte să vorbească coerent despre o anumită temă.
- Vorbeşte incorect din punct de vedere gramatical.
- Deşi rezultatul este negativ la testul de audiometrie, pune întrebări repetate de parcă n-ar auzi sau n-ar înţelege ceea ce i se spune.
- Nu aude dacă un anumit sunet este prezent sau nu într-un cuvânt, are probleme în despărţirea unui cuvânt în sunetele componente, percepe incorect ordinea sunetelor într-un cuvânt.
- Nu ascultă cu plăcere poveşti, nu pune întrebări referitoare la întâmplările din poveste, poate povesti doar foarte puţin despre întâmplările din poveste.
- Nu observă diferenţa dintre două obiecte (exemplu: îşi încalţă în mod regulat pantofii invers), nu observă diferenţa dintre două imagini, în fişele de lucru confundă figurile asemănătoare ca formă.
- Este hiperactiv. (Obs. Unii dintre copiii cu ADHD pot avea şi tulburări de învăţare.)
- Calitatea desenelor este sub nivelul vârstei.
- Lateralitate nedezvoltată, nu este clar dacă este dreptaci sau stângaci.
- Există un număr mare de stângaci printre dislexici.
- Confundă direcţiile dreapta – stânga, se gândeşte mult care îi este mâna stângă şi cea dreaptă.
- Este neatent, nu este capabil de o concentrare îndelungată a atenţiei, atenţia îi este distrasă uşor de zgomote exterioare, de obicei este capabil să-şi concentreze atenţia asupra unui anumit lucru doar pentru câteva minute.
- Învaţă greu ordinea zilelor săptămânii, ale lunilor anului, ordinea numerelor.
- Are probleme la povestire, schimbă ordinea întâmplărilor (ex. povestirea începe cu mijlocul întâmplării şi se termină cu începutul).
- Nu poate urmări mai multe instrucţiuni primite unele după altele, se încurcă dacă primeşte mai multe instrucţiuni.
- Omisiuni de litere, grafeme şi cuvinte.
- Adăugiri de litere, grafeme şi cuvinte.
- Atât pentru scris, cât şi pentru citit, substituirile se produc ca urmare a confuziilor dintre grupurile de foneme, litere şi grafeme asemănătoare, din punct de vedere optic (d-p-b, u-n, m-n, a-ă, etc).
- După principiul asemănării, fie din punct de vedere fonematic, fie kinestezic, fie optic, se produc substituiri şi confuzii şi pentru grupurile f-v, b-p, c-g, s-z, etc
- Nerespectarea spaţiului paginii, sărirea şi suprapunerea rândurilor.
FACTORI DE RISC ÎN DISLEXIE
– Ereditar- dacă în familie există cazuri de dislexie sau tulburări de învățare; – Naștere prematura;
– Consum de alcool, nicotină sau droguri în timpul nașterii;
– dificultatea de colaborare a diferitelor părţilor ale creierului cu rol in formarea citirii.
Copiii cu dislexie au un risc crescut de a avea deficit de atenție/hiperactivitate(ADHD), dar și invers: cei cu deficit de atenție pot avea dificultăți de învățare.
Dislexia poate conduce la diverse probleme cum ar fi:
– dificultăți de învățare- poate învăța cu greu diverse notiuni
– probleme sociale cum ar fi: stimă de sine scăzută, anxietate, agresivitate, probleme comportamentale
– probleme in viața adultă: incapacitatea de a citi și înțelege poate împiedica copilul să își atingă potențialul, iar acest lucru poate avea consecințe pe termen lung.
Psiholog clinician- Stefanescu Amalia