Skip to content
Alegria

Boli asemănătoare cu autismul 

autism
Mergi la:

În domeniul vast al tulburărilor de dezvoltare, diagnosticul corect al autismului poate reprezenta o provocare pentru specialiști, asta pentru că anumite boli pot fi asemănătoare cu autismul, în ceea ce privește simptomatologia. Descoperă, alături de specialiștii Clinicii Alegria, cum un diagnostic diferențial în autism deschide calea către terapii eficiente, bine structurate și personalizate pentru fiecare copil special. Doar în acest fel, putem oferi intervenții cu rezultate remarcabile, care sprijină cu adevărat dezvoltarea și progresul micuților cu autism. 

Boli asemănătoare cu autismul 

Tulburarea de spectru austist (TSA) este o afecțiune complexă, caracterizată de provocări persistente în comunicarea socială a copilului, interese restrânse și comportamente repetitive. Simptomele pot varia ca severitate, unele dintre ele fiind ușor de observat abia în mediul școlar.  

Problemele în comunicarea includ dificultăți în a împărtăși interese, în a înțelege emoțiile (atât ale lor, cât și pe ale altora), dificultăți în menținerea contactului vizual, utilizarea gesturilor non-verbale și formarea de prietenii. În ceea ce privește interesele restrânse și comportamentele repetitive, copiii cu TSA pot manifesta rigiditate comportamentală, o concentrare extremă pe subiecte specifice, hipersensibilitate senzorială și acțiuni repetitive. 

Autismul împărtășește anumite simptome și trăsături comune cu alte afecțiuni și tulburări, uneori de natură psihiatrică, neuropsihologică, disabilități intelectuale, probleme comportamententale etc. Din această cauză, diagnosticarea TSA versus alte boli poate fi dificilă. 

Iată, în continuare, câteva dintre afecțiunile asemănătoare cu autismul, ale căror simptome îi pot induce în eroare chiar și pe cei mai experimentați specialiști. 

Sindromul Asperger 

Sindromul Asperger a fost inițial descris ca o formă distinctă de autism, dar, în prezent, este încadrat în spectrul TSA. Totuși, mulți oameni continuă să se identifice cu termenul „Asperger”, deoarece prezintă trăsături care au fost asociate cu această denumire. 

Atât sindromul Asperger cât și alte forme de autism se află sub umbrela TSA și împărtășesc dificultăți în interacțiunea socială. Persoanele cu Asperger nu întâmpină, de obicei, probleme în limbaj și gândire. În trecut, diagnosticul de Asperger sugera o formă mai ușoară de TSA, iar copiii cu acest profil aveau, în general, abilități lingvistice adecvate vârstei, inteligență medie sau peste medie, mai ales în domeniile matematice și științifice, și mai puține mișcări repetitive comparativ cu cei cu autism sever. 

Semnele specifice ale sindromului Asperger includ dificultatea de a menține o conversație, repetarea sunetelor sau a cuvintelor, tipare de vorbire repetitive, interese intense pentru subiecte uzuale sau, uneori, neobișnuite. De asemenea, copiii cu Asperger tind să vorbească mult, dar prezintă particularități în limbaj și interese restrânse. 

Astăzi, TSA este diagnosticul formal, iar termenii „autism”, „Asperger” și „spectru autist” sunt adesea folosiți interschimbabil, deși criteriile și înțelegerea tulburării au evoluat substanțial în ultimii ani. 

Sindromul Rett – asemănător cu autismul, dar cu particularități puternice 

Sindromul Rett este o tulburare genetică rară care afectează aproape exclusiv fetele și poate aminti de autism în ceea ce privește dificultățile de comunicare și socializare. Deși asemănător cu autismul, sindromul Rett are caracteristici unice, cum ar fi încetinirea creșterii capului, pierderea abilităților motorii și respiratorii neregulate. 

Comparativ cu autismul, Rett prezintă: 

  • Simptome mai severe și progresive, care pot duce la pierderea abilităților învățate. 
  • Preferința pentru oameni față de obiecte și bucuria de a primi afecțiune. 
  • Semne clinice distincte, cum ar fi mișcări repetitive ale mâinilor. 

Tulburarea de procesare senzorială 

Tulburarea de procesare senzorială este o afecțiune în care persoana are dificultăți în a interpreta corect stimulii senzoriali. Deși această tulburare poate apărea în mod independent,  este adesea întâlnită și la persoanele cu autism. Simptomele includ sensibilitate extremă la zgomote puternice, lumini strălucitoare sau texturi. 

Diferențierea între tulburarea de procesare senzorială și autism se face pe baza abilităților de comunicare și de interacțiune socială, care sunt mult mai afectate în autism. 

Tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD) 

Atât autismul cât și ADHD-ul pot împărtăși simptome comune, cum ar fi dificultățile de concentrare, hiperactivitatea și impulsivitatea. Totuși, există diferențe esențiale între cele două. Copiii cu ADHD tind să respingă ordinea și repetitivitatea, în timp ce, pentru un copil cu autism, aceste elemente pot fi reconfortante.  

De asemenea, copiii cu autism pot fi rezervați în conversații și preferă să discute doar despre subiecte care le trezesc un interes profund, pe când copiii cu ADHD tind să vorbească impulsiv și să întrerupă frecvent. 

Există situații în care un copil poate suferi și de ADHD și de autism. Dacă un diagnostic de ADHD nu pare să descrie pe deplin simptomele unei persoane, o evaluare suplimentară pentru autism ar putea aduce mai multă claritate. 

Diferențele esențiale între autism și ADHD sunt următoarele: 

Autism: Persoanele cu autism se confruntă cu dificultăți în a se concentra asupra activităților nepreferate, dar pot experimenta hiperconcentrare pe subiectele care le interesează. Acestea au dificultăți în interpretarea indiciilor sociale și în comunicarea verbală, iar schimbările în rutina lor bine stabilită pot genera anxietate. 

ADHD: Persoanele cu ADHD pot prezenta și ele hiperconcentrare, dar preferă activitățile care nu necesită un efort susținut. De asemenea, au tendința de a vorbi impulsiv și de a întrerupe discuțiile. Deși un program structurat le este benefic, pot întâmpina dificultăți în a-l respecta din cauza dezorganizării. 

Tulburarea obsesiv-compulsivă (TOC) 

Această tulburare implică gânduri intrusive și repetitive, care determină comportamente compulsive pentru a reduce anxietatea. Simptomele TOC, cum ar fi spălatul compulsiv pe mâini sau curățarea, pot semăna cu mișcările repetitive întâlnite în autism. O diferență-cheie între TOC și autism, constă în faptul că micuții cu tulburare obsesiv-compulsivă se simt adesea incomod sau afectați de compulsiile lor, în timp ce copii cu autism nu resimt aceeași neplăcere față de comportamentele repetitive, care pot fi chiar reconfortante.  

Tulburările de învățare – mici asemănări cu autismul 

Tulburările de învățare afectează capacitatea de a citi, scrie și înțelege matematica. Copiii cu autism pot avea dificultăți de învățare, însă ei pot, de asemenea, să manifeste un nivel ridicat de interes pentru anumite subiecte și să prezinte abilități remarcabile în domeniile care le captează atenția. 

Pe scurt, dacă tulburările de învățare se limitează la performanța școlară, autismul afectează dezvoltarea generală și include și dificultăți de comunicare și comportamente repetitive. 

De ce e important diagnosticul corect în această afecțiune 

Din cauza elementelor comune cu alte boli, autismul poate fi uneori diagnosticat greșit. Evaluarea acestuia include observațiile comportamentale furnizate de părinți și profesori, precum și teste și observații directe realizate de specialist. Totuși, provocările apar din lipsa de înțelegere a neurodivergenței, precum și din cauza fenomenului de „camuflare” a simptomelor de către persoanele evaluate.  

Mai mult, adulții cu autism care nu au fost diagnosticați în copilărie se confruntă adesea cu dificultăți în a găsi un specialist capabil să îi evalueaze, întrucât multe dintre instrumentele de diagnostic sunt concepute pentru copii.  

De asemenea, este comun ca persoanele autiste să aibă și alte diagnostice de sănătate mintală, ceea ce complică și mai mult procesul de diagnostic. 

Un diagnostic greșit poate conduce la tratamente inadecvate, împiedicând astfel dezvoltarea copilului. De exemplu, un copil diagnosticat eronat cu autism ar putea primi intervenții comportamentale care nu sunt benefice, în timp ce un alt copil cu TSA ar putea beneficia semnificativ de aceste intervenții pentru a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare și adaptabilitate socială. 

Diagnosticul diferențial al autismului implică colaborarea unei echipe multidisciplinare de specialiști, inclusiv neurologi, psihologi și terapeuți, care efectuează o evaluare neuropsihologică serioasă și cuprinzătoare. Aceasta constă în observarea copilului, colectarea de informații de la părinți și aplicarea unor teste specifice. 

Prin urmare, o evaluare riguroasă este esențială pentru a distinge corect autismul de alte tulburări, dar și pentru a preveni confuziile care ar putea să afecteze serios viața copilului și a viitorului adult. 

Terapii pentru copiii cu autism la Clinica Alegria

Clinica Alegria din București oferă o gamă variată de terapii destinate copiilor cu TSA, adaptate fiecărui stadiu de dezvoltare și nevoilor individuale.  

Terapiile se axează pe: 

  • Dezvoltarea abilităților de comunicare și interacțiune socială. 
  • Reducerea comportamentelor repetitive și îmbunătățirea toleranței la schimbare. 
  • Optimizarea procesării senzoriale pentru a reduce reacțiile exagerate la stimuli. 

Printre terapiile oferite la Clinica Alegria se numără: 

Terapia ABA (Analiza Comportamentală Aplicată): Această metodă este considerată una dintre cele mai eficiente abordări pentru copiii cu autism. Terapia ABA ajută la îmbunătățirea abilităților de comunicare, reducerea comportamentelor inadecvate și creșterea adaptabilității în diferite situații. 

Teoria minții TSA: Joacă un rol esențial în viața copiilor diagnosticați cu autism înalt funcțional, cunoscut și sub denumirea de sindromul Asperger. Această teorie se concentrează pe adaptarea la situațiile cotidiene și pe dezvoltarea empatiei, ajutându-i pe micuți să înțeleagă ce simt și ce gândesc ceilalți. Prin dezvoltarea empatiei și a perspectivei vizuale, teoria minții facilitează o mai bună înțelegere a convingerilor și dorințelor celor din jur. Aceasta nu doar că sprijină dezvoltarea emoțională, dar îmbunătățește și percepția, oferind instrumentele necesare pentru o integrare mai armonioasă în comunitate. 

Terapia Cognitiv-Comportamentală: Deși este frecvent utilizată în TOC și ADHD, terapia cognitiv-comportamentală poate fi adaptată și pentru autism, în special pentru a gestiona anxietatea și a dezvolta abilități de gestionare a emoțiilor. 

În plus, la Clinica Alegria, ne dedicăm susținerii persoanelor cu autism și a familiilor acestora prin intermediul grupurilor de suport special concepute pentru a promova conexiuni autentice și pentru a oferi resurse valoroase.  

  • De asemenea, Grupul de Suport pentru Părinți oferă un spațiu de întâlnire pentru părinți, unde aceștia pot discuta provocările cu care se confruntă și pot găsi soluții în comunitate.  

La Clinica Alegria, credem cu tărie că fiecare copil cu tulburare de spectru autist merită să își descopere și să își atingă potențialul maxim. De aceea, oferim planuri de tratament personalizate, adaptate cu grijă la diagnosticul și nevoile fiecărui copil. Fă-ți o programare și vino să discutăm cu empatie și să găsim cele mai bune soluții pentru tine și copilul tău. 

Distribuie articolul pe