În ședința de Art-terapie Phronetik se lucrează cu sentimente ce ne readuc către propria esență: teamă, supărare, bucurie, furie, indiferență, durere. Învățăm așadar limbajul imaginilor, de la cel interior la cel material, limbaj ce are o multitudine de posibilități de exprimare: sculptură, modelaj, desen, grafică, picture cu toate materialele ei, imagine video, scris, fotografie, viața în natură, sunet.
Jung reda adesea faptul că odată ce imaginea precede cuvântul, putem evoca, prin imagini, aspecte necunoscute ale psihicului și le putem aduce în lumina conștiinței, rezultând înțelegerea, și, deseori, vindecarea.
O altă abordare a art-terapiei poate fi privită ca o utilitate specială pentru copiii cu întârzieri în dezvoltare și/sau tulburări emoționale. Sunt combinate astfel tehnicile tradiționale ale art-terapiei cu principiile de modificare a comportamentului, implicându-se astfel educația în cadrul procesului terapeutic. Arta facilitează achiziționarea ideilor noi și învățarea. Pentru copiii cu dificultăți de învățare, informațiile noi sunt deseori pierdute sau încâlcite în dezorganizarea la nivel mintal, dar toate acestea pot fi recuperate și reproduse vizual cu ajutorul actului creator.
Atât pentru adulți, cât și pentru copii, cu sau fără întârzieri în dezvoltare, Art-terapia poate fi utilizată cu rezultate uimitoare pentru:
- exteriorizarea sentimentelor interiorizate
- dezvoltarea capacității de a face față stresului
- rezolvare de probleme prin creșterea generării soluțiilor și alegerilor comportamentale
- diminuarea stresului și punerea în act a comportamentului
- diminuarea fobiilor
- tehnică de relaxare
- scăderea în intensitate a anxietății în administrearea emoțiilor
- diminuarea tentinței si a comportamentului de evitate, fugă
- creșterea autonomiei
- dezvoltarea capacității de simbolizare
- dezvoltarea discriminării senzoriale și formarea imaginii perceptive
- dezvoltare cognitivă și a limbajului expresiv
Art-terapia este benefică și în stadiul senzoriomotor (pentru copiii cu vârste între 0-2 ani) prin activități de explorare și manipulare cu ajutorul corpului a diverselor materiale, prin jocul cu apa, lut, nisip sau a diverselor materiale textile.
Acțiunea fiind una plăcută, interesul pentru felul în care se mișcă sau se simte materialul unul crescut favorizează ajungerea la un răspuns către mediu cu plăcere senzorială, iar arta devine mijloc de motivare, aspect esențial și în terapia copiilor cu tulburări din spectru autist.