De ce stimulare senzoriala si integrare?

Lumea inconjuratoare, ca si contactul cu propriul nostru corp, sunt simtite, intelese si „traite” incepand cu un nivel bazal, circumscris simturilor.

Este un nivel concret si intuitiv de cunoastere, princeps, fara de care nici o alta forma de intelegere, fie ea abstracta sau emotionala nu ar fi posibila.

Pentru o persoana obisnuita, aceasta prelucrare si intelegere a lumii este fireasca, de la sine, deoarece creierul gaseste suficiente stimularile din mediul extern/intern. Insa, pentru majoritatea copiilor cu tulburare de spectru autist aceasta cunoastere este perturbata chiar de la acest nivel senzorial, bazal.

Cei mai multi prezinta o serie de dezechilibre senzoriale, pe diverse canale de procesare, care ii impiedica sa functioneze adaptativ si sa dea un raspuns adecvat solicitarilor mediului extern/intern.

Astfel, in cautarea lor alerta, ei incearca din rasputeri sa realizeze o „homeostazie senzoriala”, un echilibru care sa le aduca starea de confort fiziologic si deci, o stare de liniste, asa cum cei mai multi dintre noi o dobandim in mod firesc.

Ceea ce noi sesizam ca fluturat din manute, bagat tot felul de obiecte in gura, autoagresivitate etc., sunt de cele mai multe ori astfel de incercari.

Stimulare senzoriala, ce este?

Tulburarea de procesare senzoriala este definita ca inabilitatea de a folosi informatiile primite prin intermediul unui canal senzorial astfel incat sa putem functiona firesc in viata de zi cu zi.

Daca de pilda, sensibilitatea tactila a unui copil este mai mare si pragul sau senzorial este prea ridicat atunci o cantitate „normala” de stimul il va incomoda determinandu-l la o serie de comportamente inadecvate; de exemplu: nu va suporta etichetele hainelor, uneori nici cusatura interioara si va refuza sistematic majoritatea articolelor din garderoba.

Integrarea senzoriala este procesul neurologic normal de organizare si prelucrare a tuturor senzatiilor provenite de la toate canalele senzoriale pentru a da un raspuns adaptativ. De exemplu, pe masura ce urcam niste scari, creierul nostru simte ca ne miscam inainte, in sus si dintr-o parte in alta, fara ca noi sa constientizam acest lucru.

Acest comportament banal si firesc de a urca treptele unei scari poate deveni dificil de realizat pentru o persoana care are probleme cu simtul proprioceptiv.

La ce ajuta stimularea si integrarea senzoriala?

Interventiile senzoriale pot ajuta o persoana:

  • sa-si moduleze „arousal-ul” (nivelul de excitabilitate);
  • diminueaza anxietatea;
  • cresc capacitatea de focusare a atentiei concomitent cu scaderea
  • distractibilitatii;
  • cresc confortul in mediul inconjurator;
  • se pot reduce comportamentele stereotipe si de autostimulare;
  • cresc motivatia interioara;
  • faciliteaza interactiuni pozitive cu ceilalti;
  • imbunatatesc comunicarea;
  • imbunatatesc o serie de abilitati crescand astfel autonomia personala.

Ce ne propunem prin stimulare senzoriala?

Copiii cu tulburari de stimulare si integrare senzoriala, in majoritatea timpului, nu se simt in siguranta.

De cele mai multe ori, la provocari cotidiene, cum ar fi de pilda o simpla imbratisare, ei raspund intr-o maniera ineficienta iar feedback-ul va fi, din pacate de cele mai multe ori, pe masura.

Astfel, pentru ei, am creat camera senzoriala, care se doreste a fi un spatiu sigur, adaptat nevoilor fiecarui copil.

Un loc in care isi pot „incarca” aceste nevoi intr-un mod controlat, asistat de o persoana avizata, in care se pot linisti si-si pot linisti simturile.

Fiecare copil care va opta pentru acest program va beneficia de un profil senzorial complex, bazat pe informatii obtinute din surse si contexte cat mai variate si de un plan individual de integrare senzoriala.

Materialele-stimul vor fi extrem de variate astfel incat sa acopere cat mai mult din nevoile copilului, iar creativitatea si spontaneitatea vor fi incurajate de ambele parti, atat copil cat si terapeut.